SAS utvider med A321LR
SAS utvider flåten med A321LR for nye langdistanseruter. Med Airbus A321LR får selskapet mulighet til å tilby de reisende flere interkontinentale ruter, bedre forbindelser, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia. Det første flyet blir satt i trafikk i første halvår 2020.
SAS har inngått en leasingavtale med ALC (Air Lease Corporation) på tre Airbus A321LR, som er et fly i kategorien narrow-body, og er spesielt utstyrt for å kunne fly lengre strekninger enn en vanlig A321neo. Flyet har en rekkevidde som er tilstrekkelig for å fly til det nordøstre USA, som er et av flyselskapets viktigste interkontinentale markeder. I tillegg kan A321LR fly på destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.
– Dette er en helt ny flytype for SAS, som er meget godt tilpasset det skandinaviske markedet og våre forskjellige reisemønstre. Vi ser frem til lanseringen av nye ruter, og til å evaluere A321LR i produksjon, sier SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.
Selskapets nåværende interkontinentale ruter trafikkeres med wide-body-fly, som rommer opp til 266 passasjerer. A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer. I dag flyr selskapet hele sin interkontinentale trafikk fra de tre skandinaviske hovedstedene.
Disse flyene tilhører den aller nyeste generasjonen fly. Sammenlignet med foregående generasjon, forventes det at de skal redusere den negative klimapåvirkningen fra CO2-utslipp i samme størrelsesorden som når SAS introduserte de noe mindre A320neo som selskapet nå løpende får stadig flere av. Klimapåvirkningen fra CO2-utslippene for disse er cirka 15-18 prosent lavere enn like store fly fra foregående generasjon.
– Klimaspørsmålet er avgjørende for luftfarten, og SAS vil gå i tet for å drive frem omstillingen mot bærekraftige flyvninger. Vi har som målsetting å redusere CO2-utslippene med 25 prosent frem til 2030, sier Gustafson.
Nå pågår det et arbeid for å ta beslutninger om de første rutene og kabinkonfigurasjonen i flyene. Kommunikasjonen om de nye rutene påbegynnes fortløpende i løpet av året, med start våren 2019. Det første A321LR-flyet blir satt i trafikk i løpet av første halvår 2020.
Foto: Slik blir SAS’ nye A321LR. Illustrasjon fra SAS.